Tehetségműhelyek 2024/2025.

Szín-Világ Alkotóműhely

„Szín-Világ”

(térbeli, vizuális, kézműves tehetségműhely)

      Műhelymunkánk célja, a jó és kiemelkedő képességű gyermekek felfedezése. Kreativitásuk, képességeik fejlesztése, olyan élmények, lehetőségek felkínálásával, melyek elősegítik, támogatják a gyermekekben rejlő tehetség kibontakozását. A „Kis mesterek” tehetségműhelyben igyekszünk a gyerekekkel megismertetni néhány olyan népi kismesterséget és az ezekhez kapcsolódó természetes anyagokat, eszközöket, melyek a hagyományok őrzésének ma is fontos kellékei. Szeretnénk, ha a gyermekek ezekkel szívesen tevékenykednének, sok újdonsággal találkoznának a műhelymunka során, mindenféle anyagból bátran, örömmel, felszabadultan alkotnának, alakítanának kedvükre, sikerélményhez jutnának és a közös munka során fejlődne ízlésviláguk, alkotókészségük, kibontakozna szabad önkifejezésük.

További céljaink, feladataink:

  • A gyermekek személyiségének komplex fejlesztése a vizuális témák által felkínált új ismeretek, tapasztalatok szerzésével
  • A gyermekek saját belső motivációjának teret engedni, lehetővé tenni az elmélyült munkát
  • Tehetségígéretes hajlamok, adottságok, képességek tervszerű fejlesztése, támogatása
  • A természet kínálta anyagok esztétikus felhasználása, ismerkedés a magyar népművészet, a népi kismesterségek szín-, forma- és motívumvilágával
  • Kézügyesség, finommotorika fejlesztése
    Varga Éva-Évi óvó néni-Tehetségműhely vezető
    Bedő Bernadett-Betti óvó néni

Dalmanócskák


Zenei nevelésünk csodái a műhelyben

„Az óvodával, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis pedagógiai kérdés, hanem országépítés.”  

(Kodály Zoltán)      

A zene fontos szerepet kap gyermekeink személyiségfejlődésében. Fogékonnyá teszi őket a szép befogadására és érzékennyé, környezetük hangjai iránt. Felkelti az önkifejezés vágyát, érzelmeket vált ki, melyek gazdagítják a gyermekek képzeletét. Könnyed játékossággal fejleszti nemcsak a hallást, látást és mozgást, hanem az érzelmi intelligenciát is. Ezért érdemes már a korai szakaszban segítségül hívni a zenei nevelést, így támogatva a beszéd, a mozgás, az egész személyiség és számos egyéb terület fejlődését.

Tehetségműhelyünk célja: az átlagon felüli zenei adottságok, motivációs-és kreatív adottságok fejlesztésére építve olyan gazdagító műhelymunka létrehozása, mely elősegíti a gyermekek teljes személyiségének kibontakoztatását, beleértve interperszonális és intraperszonális képességeik és gyengeségeik fejlesztését is.

Műhelytevékenységeinkben sokféle zenei játékot játszunk. Sok gyakorlást, kitartó munkát, nagy odafigyelést igénylő játékos feladatokról, gyakorlatokról van szó, melyek egymásra épülnek. Ezek akkor lesznek igazán hatékonyak, ha minden gyermeknek alkalma nyílik a többszöri ismétlésre, mely csak türelemmel lehetséges. Így a zenei játékokban rejlő ismeretek lassan, szinte észrevétlenül jelennek meg a gyermekek zenei készségeinek sorában. A fejlődés sokszor kevésbé látványos, hiszen alkalomról alkalomra gyakran ismétlődnek az egyes játékok, az eredményhez viszont komoly belső munka, az agyi funkciók intenzív igénybevétele szükséges. Minden alkalommal teret kap az egyenletes metrum kifejezése változatos formában, mert a ritmusészlelés fejlődésének ez elengedhetetlen momentuma. Csak az képes a zenében lépésről lépésre megfelelően haladni, aki az egyenletes lüktetést teljes biztonsággal érzi, s ahhoz képes alkalmazkodni. Így juthatunk el a mondókák, dalok ritmusának pontos érzékeltetéséhez, a zene ritmikai sokféleségének élvezetéhez. Játékosan ismerkedünk az alapvető ritmusértékekkel, melyeket kezdetben gyümölcsjelekkel helyettesítünk. A későbbi játékos gyakorlás során e szimbólumoknak fontos szerepe lesz az idegpályák összekapcsolt aktivizálása terén. Mindeközben folyamatosan „kóstolgatjuk” a népzene és a komolyzene gyermekközeli kincseit.

A foglalkozások tevékenységeihez, az ismeretekhez otthoni feladatok is társulnak, melyek több szempontból is nagyon fontosak. Egyrészt az odaforduláshoz szükséges csendes elmélyülést, komolyságot, az e területre összpontosított rendszeres figyelmet szolgálják, másrészt elmélyítik a szerzett ismereteket, ezáltal is segítve az automatizmusok kialakulását.

Nagyon szépen köszönjük a gyermekekkel együtt, ha a családban jut némi idő és figyelem arra, hogy a gyermekek otthoni munkájukhoz segítséget kapjanak. Természetesen nem tevőleges segítségre gondolunk, inkább csak a számukra szükséges nyugodt körülmények, a megfelelő idő és hely biztosítására, a füzetbe írt feladatok elolvasására lesz majd szükség. Az lenne a célunk, hogy minden gyermek képes legyen otthon is önállóan megoldani a zenei feladatokat. Az a gyermek, aki egy zenében gazdag környezetből kerül ki a nagyvilágba, sikeresebbé válhat társas kapcsolataiban: fejlett empátiával, elfogadással, az összetartozás és egymás segítésének igényével lép közösségekbe. Könnyebben teremt új kapcsolatokat és képes felismerni és kezelni esetleges konfliktusait. Tény, hogy a zenével támogatott gyermekek jobban teljesítenek az élet több területén, mert a zene, hatást gyakorol a kreativitásra, a mozgáskoordinációra és a logikus gondolkodásra. Transzferhatása segítséget nyújt az olvasásban, az írásban és a matematikában. Segíti a tanulást is, hiszen a szerteágazó koncentráció miatt a gyermekek könnyebben tudják elsajátítani az új tudásanyagot.
Ládi-Lakatos Zsuzsanna-Zsuzsi óvó néni-Tehetségműhely vezető
Megyesi Tímea-Timi óvó néni





Sakkjátszótér”

Sakkjátszótér

Komplex képességfejlesztő program

„A sakk a tudatos ismeretelsajátítás játékos eszköze” – mutatott rá Polgár Judit, minden idők legjobb női sakkozója, a Sakkpalota és a Sakkjátszótér oktatási programok ötletgazdája.

Nem csak együtt töltjük az időt, hanem játékosan, kreatívan, beszélgetve, mélységekben elgondolkodva életszituációkon, koordinátarendszereken sétálnak a gyermekek a sakkpalotában.
Különböző feladatokat oldunk meg együtt, ami valamennyiünk számára egy nagy élmény lesz.
Három könyv készült óvodások részére, amely ki van egészítve olyan elemekkel, segédeszközökkel, amellyel egy csoportos foglalkozást nagyon intenzíven, kreatív játékos módon lehet inspirálni.
A Sakkpalota elemei logikusan egymásra épülve segítik a gyermekek iskolai kihívásoknak való megfelelését. 
A program az óvodai mindennapokra jól ráépíthető, valódi hidat képez az óvoda és iskola átmenetében. 
Első lépésként szinte azonnal érzelmi kötődés alakul ki a gyermekekben a mesebábok (sakkfigurák) iránt, azonosulni tudnak a figurákkal, ezáltal motiválttá válnak.
A feladatok, a program folyamatos tevékenységre ösztönöz, megtanulnak egyszerre több helyre figyelni, ami a mai felgyorsult világban nagy előnyt jelent majd számukra.
A Sakkjátszótér program összetett ingerhatása minden érzékszervi, érzékelési és észlelési szenzort bekapcsol, ezzel megfogja a gyermekek figyelmét. Így kialakul az öntudatlan tanulás.
A sakkjátszótér program az életkori sajátosságok figyelembe vételével komplex megoldást nyújt az óvodás korú gyermekek képességfejlesztéséhez, és felkészíti őket az iskolakezdésre.

Fejlesztési területek:

  • kreatív és stratégiai gondolkodás,
  • problémamegoldó képesség,
  • mozgáskoordináció,
  • szem-kéz koordináció,
  • koncentráció,
  • figyelem,
  • szövegértési és szövegalkotási képesség,
  • szókincs,
  • számfogalom.

Az iskolaérettséghez szükséges összes területet fejleszti:

  • mozgásfejlődés és motorikus képességek,
  • kognitív képességek,
  • anyanyelvi képességek,
  • érzelmi-akarati képességek,
  • szocializációs képességek.

Egy nagy közös játék az egész. Egyik játék jön a másikból, tulajdonképpen egy játékfüzér, ami nagyon sok mindent fejleszt közben.
A program megalkotása során fontos szempont volt, hogy mindenki számára megvalósítható feladatok legyenek, és minden gyerek számára sikerélménnyel járjon a 30 perces foglalkozás.
A program során nem cél a sakk tanítása, de pozitív mellékhatásként a gyerekek tökéletesen meg tanulnak sakkozni.
Ez a kreatív program a játékos részével együtt minden résztvevőnek: gyermeknek, pedagógusnak és a szülőnek is nagy élményt tud adni.

Palikné Mák Andrea-Andi óvó néni-Tehetségműhely vezető
Báti Bettina-Betti óvó néni

„Kincsestár Alkotóműhely”

                        Kincsestár Alkotóműhely


A „Kincsestár” Alkotóműhely célja, feladatai:

  • A gyermek élmény és fantáziavilágának vizuális, szabad önkifejezésének biztosításával: 
  • A gyermekek tér, forma, színképzetének gazdagítása 
  • A természetes anyagok használatának előtérbe helyezésével, a természet kincseinek felfedezése, gyűjtése, újraalkotása 
  • Esztétikai érzékük, szép iránti nyitottságuk, igényességük alakítása 
  • Finommotorikájuk fejlesztése a különböző technikákkal való ismerkedés során 
  • Újraalkotással alkotókészség, kreativitás fejlesztése, fantázia kibontakoztatása 
  • Különböző munkaformák kipróbálása, melyek során a gyermekek képessé válnak az együttműködésre, az összedolgozásra; mely során tovább fejlődnek szociális képességeik, társas kapcsolataik 
  • A művészeti hatások és tevékenységek komplex alkalmazása (természeti kincsek gyűjtése, zenehallgatás alkotás közben) 
  • Az alkotó gondolkodás, alkotóképesség fejlesztése, az önkifejezés sokoldalú lehetőségeinek a fejlesztése 
  • A gyermekek leljék örömüket a saját és közös alkotásokban, ezáltal pozitívan alakuljon érzelmi-szociális fejlődésük 
  • A műhely működésének feladata, az alkotó-újraalkotó tevékenység feltételeinek, (eszközök, anyagok, nyugodt, alkotó légkör, jó hangulat) megteremtése, tartalmának, minőségének, módszereinek a gyermekek igényeit, ötleteit is figyelembe vevő alakítása, biztosítása, fejlődésük segítése.



Ágó Anita-Anita óvó néni-Tehetségműhely vezető
Oláh Barbara-Barbi óvó néni

„Sergő-Forgók”

Énekes játékok-gyermektánc Tehetségműhely

  • Műhelytevékenységeink során a nagycsoportos óvodások életkori sajátosságaira való tekintettel, elsődleges pedagógiai célunk a szabad játék és táncélmény biztosítása, a játékos, önfeledt, gyermekközpontú szemlélet hangsúlyozásával. A tehetségműhely célja, hogy a gyermekek jó zenei-és mozgás adottságaira építve, a tevékenységek végzéséhez szükséges feladatok gyakorlásának hatására, képességeik még inkább kiteljesedjenek, egyénenként eljutva a számukra elérhető legmagasabb szintre.  
  • Műhelyfoglalkozásainkon sokféle énekes-, mozgásos-és zenei játékot is játszunk, ahol a gyermekeknek lehetőségük lesz – az egyéni képességeik figyelembevételével – a többszöri ismétlésre. Minden alkalommal teret kap az egyenletes metrum kifejezése változatos formában, mert a ritmusészlelés fejlődésének ez fontos momentuma. Csak az a gyermek tud lépésről-lépésre megfelelően fejlődni, aki az egyenletes lüktetést teljes biztonsággal érzi és ahhoz képes alkalmazkodni. Így juthatunk el a mondókák, dalok, énekes játékok ritmusának pontos érzékeltetéséhez, a gyermektánc és a zene, ritmikai sokféleségének élvezetéhez.  
  • A gyermektánc elsajátításához nélkülözhetetlen alapvető mozdulatok: a tudatos járás, ugrás és futás.  
  • 5-6 éves korban a gyermekeknek rendkívül nagy a mozgásigénye, melynek kielégítésére és tudatos nevelésére, kifejezetten jó a táncos mozgásfejlesztés.  
  • Mivel a műhelyben feladatokat is kell végrehajtani, nagy szerepe van az érzékelés, észlelés, megfigyelés, emlékezet, képzelet, gondolkodás, szabálytudat és feladattudat fejlődésének. A gyermekek játékszükséglete megmarad, de már más dolgok is motiválják őket, mert a tanulási vágy, a kitűzött célok ösztönzőleg hatnak.  
  • Kiemelt feladatunk az élmény és a fejlesztés, ezért tevékenységeink során figyelünk a gyermekek igényeire, hogy maradandó élménnyé varázsoljuk találkozásainkat. Így a kitűzött cél, az énekes, táncos mozgás megalapozása, az erre irányuló feladatokkal megvalósulhat. A fejlesztési célok mellett nagyon fontos a műhelyben megvalósuló csodák alkalmával megszerzett közös élmények és az önfeledt hangulat biztosítása. Elsősorban a játékélményt helyezzük előtérbe és nem a produkciós lehetőséget. A cél maga a játék, mely magában foglalja az ismeretközvetítést, a készség- és képességfejlesztést. A gyermekek a játékélményen keresztül jutnak el ahhoz, hogy át tudják élni annak valódi, örömteli formáját, hiszen az énekes játék, a gyermektánc ösztönös örömélménnyé válik az improvizáció, az önkifejezés, a szabad mozgás és éneklés által. Ezen élmények megélése után alkalmazhatjuk az énekes játékokat, mondókákat, dalokat, táncokat produkcióként, de csakis a gyermekek egyéni igényeinek és képességeinek figyelembevételével.  
  • Énekes játékok – gyermektánc műhelyünkben a gyermekek megszeretik az énekes, mozgásos játékokat, hozzászoknak a magyar népzenéhez, mozgásuk koordinált lesz, szociális készségeik, stratégiai gondolkodásuk, számtudatuk, kommunikációjuk, szókincsük, kreativitásuk, feladattudatuk fejlődésnek indul. Óvodáskorban az énekes, mozgásos játékok során fejlődő képességek és készségek segítik a gyermekeket abban, hogy alkalmassá váljanak az iskolába lépésre. Az iskolában ezek tovább fejleszthetők és beilleszthetők a mindennapi tanulásba, majd később, a társadalmi szerepvállalásba.
  • Vaka Istvánné-Ilike óvó néni-Tehetségműhely vezető
    Kakas Nikoletta-Niki óvó néni

„Mozgolódó”

Mozgás Tehetségműhely

  • A Mozgaskotta Módszert ismertetjük meg a gyerekekkel. 
  • Ez a módszer a Soros Alapítvány segítségével lett kifejlesztve, amely gyermekközpontú, a gyerekek testi és pszichológiai sajátosságaihoz alkalmazkodva, játékos módon fejleszti a gyerekek testi és értelmi képességeit. 
  • A módszer gyakorlatában az érzelmek, az ismeretek, a figyelem, a gondolkodás, az emlékezet – mint a mozgásos tevékenység pszichológiai alapjai – legalább akkora jelentőséggel bírnak mint maga a kivitel. 
  • Az eszközök szín- és formagazdagsága, célszerinti variálhatósága, a figyelem és az emlékezet fejlődését, az ideg-izom kapcsolatok kiépítését a térben folyamatosan jelen lévő, vizuálisan követhető mozgáskotta biztosítja.  
  • Olyan gyerekeknek is élvezetes és hasznos fejlesztési alternatívát kínál, akik a megszokott teljesítményközpontú mozgásoktatásban kevésbé jeleskednek, esetleg elfordulnak attól. 
  • A mozgásszerkezet térbeli és időbeli jegyeit a gyermeki fantáziához közelálló szimbólumokkal jelöljük. (nyuszi, madár, mókus, bohóc, lábnyom) 
  • A módszer algoritmikus jellegéből adódóan természetes kapcsolatban van a pedagógiai folyamatok minőségbiztosítására irányuló törekvésekkel.  
  • Az eszközök fából, filcből, zsákszövetből készülnek.
  • Ludányi Mária Magdolna-Marika óvó néni-Tehetségműhely vezető
    Erdélyi-Kovács Mónika-Mónika óvó néni